m.s Tai Shan

               Vid leveransen förde hon Panama-flagg. 1937 fick hon norsk flagg med hemmahamn i Tønsberg. Vid Tysklands ockupation av Norge den 9 april 1940 låg hon och lossade och lastade i Göteborg. Hon kom nu att ingå i Nortraships Flåte.


På hösten 1940 fick hon en charter av Ministry Shipping i London. I december lastade hon bl.a. stål och kullager i Göteborg och avgick den 31 upp i den bohusländska skärgården och ankrade upp. Tillsammans med 4 andra fartyg lämnade hon den 23 januari 1941 svenskt vatten för att ta sig till Orkneyöarna med den värdefulla lasten. Resan gick under kodnamnet "Operation Rubble". Fartygen möttes senare ute på Nordsjön av en brittisk eskort som ledsagade dem till Kirkwall, dit de kom den 25.


Under krigsåren gick hon i konvojfart mellan USA och Europa. Dessa år slet hårt på både besättning och huvudmaskineriet. Den 13 augusti 1945 kom till Eriksbergs varv i Göteborg för att genomgå en omfattande reparation av skrov och maskineri. Först i maj 1946 kom hon i fart igen och sattes sedan in Wilhelmsens olika linjer över hela världen. Den 17 mars 1960 såldes hon för £ 103.000 till Nichimen Co, Osaka Hon ankom den 23 juli till Mihara för upphuggning, som påbörjades två dagar senare i Kihara, Mihara-shi.

Nr:
160
Art:
m.s
Namn:
Tai Shan
Typ:
Lastfart
Dw ton/Depl ton:
9500 dw
Bild
Se bild
Kölsträckt Start Docka:
22.12 1928
Sjösatt Utdockad
10.8 1929
Levererad
17.10 1929
Fart Knop
14
Effekt Hk/MW
5500
Beställare:
Wilhelm Wilhelmsen, Oslo