m.s Tai Ping

Vid den tyska ockupationen av Norge den 9 april 1940 låg hon vid A/S Akers Mek.Verksted i Oslo för reparation. Beslagtagen den 28 maj av Kriegsmarine  och fick  namnet BOCKENHEIM och skulle byggas om till Sperrbrecher för tjänst i Nordsjön och Biscaya. Med namnet "SPERRBRECHER 14" kom hon den 30 november tjänst i Wesermünde för " 2. Sperrbrecher-Flottille  ( SpbrFl ) ". Vid en minsprängning den 22 juni 1942 vid Royan i floden Gironde erhöll hon omfattande bottenskador i skrovet och huvudmaskineriet blev totalt ödelagt. Den 12 december togs hon ur tjänst Den 25 augusti 1944 sänktes hon som blockeringsfartyg i mynning en av floden Gironde Vraket bärgades i september 1946 och fördes till Bassens. Som ägare stod nu Ministère de la Marine Marchande, Paris. Hon återfick namnet TAI PING och fransk flagga. Hon rapporteras ha sålts till köpare i Argentina. Efter inspektion fann de det helt omöjligt att reparera vraket, bl.a. behövdes det ett helt nytt huvudmaskineri. Rapporteras ha bogserats från Bassens den 29 februari 1948 till Pasajes i Spanien för upphuggning. I februari 1949 rapporterades denna vara genomförd.

Nr:
159
Art:
m.s
Namn:
Tai Ping
Typ:
Lastfart
Dw ton/Depl ton:
9500 dw
Bild
Se bild
Kölsträckt Start Docka:
10.8 1928
Sjösatt Utdockad
16.3 1929
Levererad
15.6 1929
Fart Knop
Effekt Hk/MW
Beställare:
Wilhelm Wilhelmsen, Oslo